erikao

Jag är en trettioårig tvåbarnsmor, som delar med mig av det som händer i mitt liv. Jag har två döttrar, Hilda och Lova samt en underbar sambo som heter Ola. Vi bor i fina Jämtland, där vi precis köpt ett hus.

Jakt på fjället

Publicerad 2009-09-11 10:56:34 i Allmänt

För några helger sedan tog jag nattåget från Skövde till Östersund för den årliga jakten. Det visade sig att det blev en jakt utöver det vanliga. En sådan lyckad jakt har varken jag eller mina andra vänner i jaktlaget varit med om tidigare. Som vanligt klev vi upp tidigt på morgonen och packade bilen med det som behövdes för att vara på fjället en hel dag. Då vi kom till fjälet verkade allt vara som vanligt... Tills vi kom till ett ställe då min far sa till mig att det här stället inte brukar vara så lyckat ställe att jaga på. "Bara en gång har vi varit med om att det varit nåt att ta reda på här..." Sedan blev farsgubben min tyst och började skratta. Det lyste gult över hela slänten! Herr kantarell hade inte bara med sig familjen i år. Han hade samlat hela sin tjocka släkt och alla vänner och bekanta, som det verkade. Eftersom vi "jagade" kantareller samtidigt som björnjakten inleddes på fjället var vi rediga och hade på oss refelexvästar. Vår kantarelltur avslutades då vi hade gått en tredjedel av det vi brukar gå, eftersom vi hade så mycket svamp att vi inte kunde bära mer. Vi hade 3 korgar fyllda samt en ryggsäck som rymmer 60 liter. Dagens skörd blev alltså 110 liter (38 kg). Inte så illa!






Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-11 23:15:34

Postat av: Ma

Publicerad 2009-09-11 23:22:22

Vilken fantastisk dag vi hade i vårt jaktlag!!! Det här är en av årets höjdpunkter och årets jakt blev speciell. Så mycket och så stor svamp så tidigt har jag aldrig varit med om. Det var helt underbart och skönt att inga björnar eller andra jägare dök upp. Gjorde kantarellsoppa igår - mums!

Kram kram

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela